LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Kā novērtēt pārdevēja atteikumu? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Ceturtdiena, 29 novembris 2018 11:50
Atteikts iesniegums attēls

Nereti patērētāji, kas vērsušies pie komersanta ar pretenziju par preces kvalitāti un saņemuši atteikumu samulst un nezina vai tas ir pamatots. Šajā gadījumā palīdzību var saņemt gan pie mūsu asociācijas konsultantiem gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. Tomēr arī pats patērētājs, pielietojot loģikas likumus un pamatzināšanas patērētāju jautājumos var daudz ko saprast.

Šajā rakstā centīsimies sniegt patērētājiem dažus ieteikumus uzņēmēju atteikumu izvērtēšanai.

Loģikas likumi darbojas arī patērētāju aizsardzībā

Pirmais, kam būtu jāpievērš uzmanība ir komersanta norādītā atteikuma motivācija - tai jābūt saprotamai un loģiskai. Kļūda, kuru nereti pieļauj pārdevēji savās atbildēs - netiek nodibināta cēloņsakarība starp defektu un tā cēloni, piemēram mehāniska defekta esamība mobila telefona korpusam pati pa sevi vēl nav pietiekams iemesls uzskatīt, ka tādēļ telefonam neaktivizējas Wi-Fi un Bluetooth savienojumi.

Nav retums arī situācijas, kad pārdevējs nesniedz atteikuma pamatojumu vispār.

Problēmas ar atteikuma motivāciju labs indikators tam, ka arī pats atteikums var nebūt pamatots.

Garantija un likums

Nākamais apstāklis, kuram ir vērts pievērst uzmanību ir tas vai atteikums tiek pamatots tikai ar neatbilstību garantijas nosacījumiem. Kā jau esam norādījuši iepriekš, garantija un patērētāja likumiskās tiesības pastāv paralēli t.i. norāde, ka bezmaksas garantijas apkalpošana nepienākas vēl nenozīmē, ka patērētājam nav arī likumisko tiesību.

Turklāt, jāatceras, ka par garantijas apkalpošanu atbild garantijas devējs, bet par patērētāja likumisko tiesību ievērošanu - konkrētas preces pārdevējs vai konkrētā pakalpojuma sniedzējs. Tādēļ, pārdevēja arguments, ka visas pretenzijas patērētājam būtu jāizvirza pret ražotāju vai jāveršas ražotāja garantijas servisā nebūs pamatots, jo atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam par preces kvalitāti atbild arī pats pārdevējs.

Vai atteikuma pamatojums ir jāpierāda?

Pieņemsim tomēr, ka Jūsu saņemtajā atteikumā izvirzītā motivācija ir loģiska, saprotama un argumentēta ar likumu un/vai garantijas nosacījumiem. Vai tas nozīmē, ka pārdevējs/pakalpojuma sniedzējs ir ievērojis visas likuma prasības? Ne gluži, jo jāņem vērā arī tas, ka nepietiek izteikt apgalvojumus, jābut arī spējīgam tos pierādīt. Bet vai pierādījumi ir jāsniedz kopā ar atteikuma vēstuli? Ja nē, tad kad?

Atbildi uz šo jautājumu sniedz Patērētāju tiesību aizsardzības likums, no kura izriet šāds pierādīšanas pienākuma sadalījums:

  1. ja defekts ir atklājies 6 mēnešu laikā pēc preces iegādes, tad pienākums pierādīt, ka prece uz pārdošanas brīdi bija kvalitatīva gulstas uz uzņēmēja pleciem;
  2. ja defekts ir atklājies pēc 6 mēnešiem no preces iegādes, tad pienākums pierādīt, ka prece uz pārdošanas brīdi bija nekvalitatīva ir patērētājam.
Piemēram, patērētājs iegādājās televizoru, bet pēc nedēļas vērsās pie pārdevēja, norādot uz attēla defektiem. Pārdevējs, izpētījis televizoru konstatēja tam ūdens iedarbības pēdas. Šajā gadījumā, saskaņā ar likumu pienākums pierādīt atteikumu ir pārdevējam, tādēļ atteikuma vēstulei būtu jāpievieno dokumenti, kas apliecina, ka televizoram tiešām ir ūdens iedarbības pēdas un ūdens iedarbība ir bijusi par iemeslu attēla defektiem. Nespēja pierādīt atteikumu nozīmēs, ka patērētāja prasījums tiks atzīts par pamatotu.

Papildu materiāli

Aicinām iepazīties arī ar citiem materiāliem par patērētāja prasījumu pierādīšanu:

  1. darījumu apliecinošs dokuments;
  2. ekspertīze;
  3. ekrānuzņēmums.

Veiksmīgus pirkumus!

Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 05 decembris 2018 10:28
 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack