LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Vai tūrisma operators ir atbildīgs par tā aģenta noslēgto līgumu? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 28 jūnijs 2019 12:03
Ceļotājas attēls

Tūrisma operatora SIA "Prieks tūre" darbības pārtraukšana pagajušogad radījusi veselu virkni problēmu patērētājiem. Viena no tām bija saistīta ar to, ka SIA "Prieks tūre" darbojās ne tikai kā tūrisma operators, bet arī kā citu operatoru aģents t.i. SIA "Prieks tūre" tirgoja arī citu tūrisma kompāniju ceļojumus.

Problēma bija tajā, ka SIA "Prieks tūre", iekasējusi pilnu samaksu par ceļojumiem no patērētājiem, ne vienmēr norēķinājās par tiem ar attiecīgajiem tūrisma operatoriem. Savukārt, tūrisma operatori, kas nebija saņēmuši naudu no SIA "Prieks tūre" bieži vien atteicās gan nodrošināt ceļojumus attiecīgajiem patērētājiem gan atmaksāt viņiem naudu. Rezultātā daudzi patērētāji palika gan bez naudas, gan bez ceļojuma.

Vai tūrisma operatori bija tiesīgi tā rīkoties ar patērētājiem, kuri bija pilnībā norēķinājušies par ceļojumiem ar SIA "Prieks tūre"? Atbildi uz šo jautājumu arī sniegsim šajā rakstā.

Kas ir atbildīgs par tūrisma pakalpojumu sniegšanu patērētājiem?

Patērētājs noslēdz līgumu ar aģentu, piedalās ceļojumā, kuru organizē operators, ceļojuma laikā apmeklē programmā paredzēto muzeju. Kurš tad atbild par to, ka ceļojums nenotiek atbilstoši līgumam? Situācijā, kad pakalpojumu sniegšanā ir iesaistītas daudzas personas noteikt atbildīgo var būt visai grūti.

Nolūkā atvieglot patērētājiem viņu tiesību aizsardzību, Latvijā, bet kopš 2018.gada 1.jūlija - arī visā ES, darbojas princips, ka tūrisma operators visos gadījumos ir atbildīgs patērētāja priekšā par tūrisma pakalpojumu sniegšanu. Līdz 2018.gada 1.jūlijam, ES līmenī dalībvalstīm tika dota izvēle noteikt kas ir atbildīgs par tūrisma pakalpojumu sniegšanu:

  1. aģents,
  2. operators, vai
  3. gan aģents, gan operators.

Latvija, izdarot savu izvēli, noteica, ka par tūrisma pakalpojumu sniegšanu atbilstoši līgumam ir atbildīgs tūrisma operators (2010.gada 13.aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr.353 "Noteikumi par tūrisma operatora, tūrisma aģenta un klienta tiesībām un pienākumiem, kompleksa tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un īstenošanas kārtību, klientam sniedzamo informāciju un naudas drošības garantijas iemaksas kārtību" 27.punkts).

Citiem vārdiem sakot, Latvijā jau ilgus gadus par tūrisma pakalpojumu sniegšanu patērētāju priekšā atbild tieši tūrisma operatori.

Vai ir nozīme apstāklim, ka tūrisma aģents nav pārskaitījis operatoram patērētāja samaksāto naudu?

Arguments, kuru bieži vien izmanto tūrisma operatori ir tas, ka viņiem nebūtu jāatbild patērētāja priekša, tādēļ, ka viņi nav saņēmuši visus maksājumus par ceļojumu no aģenta. Tādējādi, operatori uzstāj, ka atbildība patērētāja priekšā ir jāuzņemas aģentam, kā personai, kura ir noslēgusi līgumu ar patērētāju.

Tomēr, normatīvie akti šādu izņēmumu no vispārējā noteikuma par operatora atbildību neparedz, līdz ar to tūrisma operatoram, neatkarīgi no tā, kādu vienošanos viņš ir noslēdzis ar tūrisma aģentu, ir pienākums uzņemties atbildību patērētāja priekšā par nesniegtajiem vai nepienācīgi sniegtajiem tūrisma pakalpojumiem.

Šai sakarā gan patērētājiem, gan uzņēmējiem jāatceras, ka neviens līgums nevar atņemt patērētājam viņa likumiskās tiesības.

Aicinām lasītājus iepazīties arī ar citiem mūsu mājaslapā atrodamiem materiāliem par ceļotāju tiesību aizsardzību, piemēram, rakstu par to cik ilgā laikā jāpieprasa aviopasažieru kompensācijas vai rakstu par trīs mītiem saistībā ar aviopasažieru kompensāciju piedzinējiem.

Veiksmīgus ceļojumus!

Rakstā izmantotā attēla autors ir Lorri Lang.

Pēdējās izmaiņas: Piektdiena, 28 jūnijs 2019 14:10
 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack