LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Interneta veikali - kā izvairīties no vilšanās? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Ceturtdiena, 31 oktobris 2019 15:39
Attēls roka, kas sniedzas no datora ekrāna, lai sagrābtu kredītkarti un skaidro naudu

Pēdējos gados aktīvi piedaloties Patērētāju strīdu risināšanas komisijas darbā un sadarbojoties šajā jomā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru, esam pamanījuši, ka pietiekami bieži patērētāji, kas pasūta preces interneta veikalos un samaksā pilnu vai daļēju priekšapmaksu savu pasūtījumu tā arī nesaņem. Problēmu padara smagāku arī apstāklis, ka nereti uzņēmēji, kuri neizpilda savas saistības pret patērētāju faktiski izbeidz savu darbību, un pat ja patērētājs saņem sev labvēlīgu Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu vai tiesas spriedumu tā izpilde faktiski nebūs iespējama uzņēmuma mantas trūkuma dēļ.

Lai palīdzētu patērētājiem izvairīties no iespējamiem zaudējumiem šajā rakstā parunāsim par 3 pazīmēm, kas liecina par to, ka Jūsu iecerētais darījums var būt saistīts ar pārmērīgu risku.

Neparasti zemas cenas

Internetā nav grūti atrast nelielu interneta veikalu, kur dažādas preces var iegādāties par cenu, kas ir zemāka vai pat ievērojami zemāka par cenām lielajos un plaši pazīstamajos interneta veikalos. Kāds tam varētu būt iemesls? Vai ir iespējams, ka uzņēmējs, kas uztur nelielu interneta veikalu, zina ko tādu ko nezina plaši atpazīstama veikala personāls? Šādu situāciju, protams, pilnībā nav iespējams izslēgt. Tomēr prakse parasti liecina par to, ka šī doma ir tikpat vilinoša, cik tā ir arī nerealistiska, jo izskaidrojums ievērojami zemākām cenām bieži vien ir gluži prozaisks. Piemēram, vietnē www.discover.lv tās kādreizējais īpašnieks SIA "CMSPRO" (tagad vietne pieder SIA "Shop serviss") mēdza kā jaunus tirgot mobilos telefonus, kuri jau iepriekš tika pārdoti citām personām vai kurus ražotājs ir izslēdzis no apgrozības. Savukārt, Patērētāju tiesību aizsardzības centra "melnajā sarakstā" iekļautajai SIA "GO UP TIME", kas mēdza tirgot vietnē www.gouptime.lv (tagad šajā vietnē tirgo SIA "GOOD TRADE") uz 2019.gada 26.oktobri pēc Lursoft datiem ir fiksēts nodokļu parāds 42195,75 EUR apmērā.

Teiktais liecina par to, ka pirkt preces par neparasti zemām cenām nelielajos vai mazpazīstamajos interneta veikalos bez rūpīgas pārbaudes nav ieteicams.

Likumam neatbilstoša informācija par patērētāja tiesībām

Ja interneta veikals savā mājaslapā nenorāda normatīvajos aktos noteikto informāciju vai norāda to nepareizi, tad tam kopumā var būt divi izskaidrojumi. Pirmais - uzņēmuma darbinieki nav informēti par patērētāja tiesībām, kuras viņiem ir pienākums ievērot. Otrais - uzņēmuma darbinieki uzskata, ka viņi drīkst neievērot likumā noteiktās patērētāja tiesības. Abas situācija sola patērētājam resursietilpīgu un nepatīkamu strīda risināšanas procesu gadījumos, ja rodas problēmas ar piegādi, preces kvalitāti vai atteikuma tiesībām. Tādēļ, pirms izdarīt pasūtījumu šadā interneta veikalā patērētajam ir jāizlemj priekš sevis vai iecerētais pirkums ir šī riska vērts.

Lai saprastu vai interneta veikala mājaslapā norādītā informācija ir likumam atbilstoša aicinām jau pirms pirkuma izdarīšanas iepazīties ar pieejamiem materiāliem gan mūsu, gan Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā, piemēram šeit vai šeit.

Nepatiesa informācija par preču pieejamību un apmaksas nosacījumiem

Izskatot lietas par preču piegādes neizpildi, Patērētāju strīdu risināšanas komisija bieži saskaras ar situācijām, kad interneta veikala mājaslapā ir norādīts, ka prece pārdevējam ir pieejama un par to iespējams norēķināties pēc preces piegādes, bet pēc pasūtījuma izdarīšanas patērētājs saņem uzņēmēja zvanu vai e-pastu, kurā patērētājam tiek skaidrots, ka prece tomēr pieejama nav, tā ir jāpasūta no piegādātāja un, tādēļ ir nepieciešams veikt pilnu vai daļēju priekšapmaksu par preci. Arī šeit izskaidrojumi var būt divi - vai nu uzņēmējam ir problēmas ar patiesas informācijas sniegšanu vai nu uzņēmējs apzināti maldina patērētājus par preču pieejamību, zinot, ka atteikties no jau izdarīta pasūtījuma patērētājam būs psiholoģiski grūtāk. Un arī šeit abi iemesli neliecina neko labu par uzņēmēja bisnesa praksi.

Tādēļ, saņemot no uzņēmēja informāciju par preces nepieejamību vai avansa nepieciešamību, iesakam patērētājiem rūpīgi apsvert visus riskus, kas ir saistīti ar darījuma attiecību turpināšanu.

Jebkurā gadījumā, ja esat nokļuvis (-usi) situācija, kurai ir raksturīgas divas vai pat visas trīs no minētām pazīmēm, ziniet - PIAA kategoriski nerekomendē veikt pasūtījumus tādā interneta veikalā!

Novēlam jums veiksmīgu iepirkšanos šajā svētku sezonā!

Rakstā izmantotā attēla autors ir mohamed Hassan no Pixabay.

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack