LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Kas ir neatbilstība līguma noteikumiem (preces defekts)? I daļa PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Trešdiena, 26 februāris 2020 11:56
Salauztā viedtālruņa attēls

Strīdi starp patērētāju un uzņēmēju par to vai precei ir defekts praksē rodas diezgan bieži. Piemēram, uzņēmēji nereti uzskata, ka precei viss ir kārtībā, ja tai nav ražošanas defekta. Tāpat arī patērētāji laiku pa laikam jautā vai tas, ka prece ir ražota salīdzinoši sen, piemēram, 5 vai vairāk gadus atpakaļ uzskatāms par defektu. Tomēr ne pirmais, ne otrais apstāklis paši pa sevi nav pietiekami, lai izšķirtu jautājumu par preces kvalitāti. Kādēļ tā? Atbildi uz šo jautājumu noskaidrosim, apskatot likuma noteikumus.

Šajā rakstā apskatīsim divas no četrām likumā minētām pazīmēm, kuras liecina par to, ka prece neatbilst līguma noteikumiem t.i. precei piemīt defekts.

Preces apraksts

Ja prece neatbilst aprakstam, kas par preci ir sniegts (veikalā, uz iepakojuma, reklāmas materiālos, ražotāja vai tirgotāja mājaslapā un tml.), tad prece ir atzīstama par neatbilstošu līguma noteikumiem. Citiem vārdiem var teikt, ka prece ir nekvalitatīva, ja tā neatbilst solītajam.

Piemēram, ja tirgotāja interneta veikala mājaslapā ir norādīts, ka mobilais telefons ir melnā krāsā, bet pēc piegādes noskaidrojas, ka telefons ir baltā krāsā, tad uzskatāms, ka prece neatbilst aprakstam jeb precei ir defekts.

Jāņem vērā, ka par preces aprakstu uzskatāms ne tikai teksts, bet arī preču paraugi vai modeļi, tai skaitā attēli katalogos vai mājaslapā internetā.

Mērķis, kuram patērētājs izvēlējies preci

Ja prece neatbilst mērķim, kuram patērētājs to izvēlējās, tad prece uzskatāma par neatbilstošu līguma noteikumiem, jo arī šajā gadījumā iznāk, ka prece neatbilst tam, kas patērētājam tika solīts.

Tomēr šajā gadījumā patērētājam skaidri un saprotami ir jāpaziņo par šo mērķi uzņēmējam līguma slēgšanas brīdī, pretējā gadījumā nevarēs uzskatīt, ka uzņēmējs patiesi devis attiecīgu apsolījumu. Citiem vārdiem sakot, ja uzņēmējs nebija informēts par šo īpašo preces iegādes mērķi, tad patērētājs nevarēs atsaukties uz to, ka prece tam neatbilst.

Mērķis, kuram izvēlēta prece var būt ne tikai izteikts vārdos, bet arī redzams no pašas situācijas konteksta.

Piemēram, patērētājs atbrauc ar savu automašīnu uz autoservisu un atstāj to remontdarbu veikšanai. No šī konteksta saprotams, ka visām jaunām detaļām, kuras tiks uzstādītas jābūt saderīgām ar šo automašīnu (jāatbist patērētāja paziņotajam mērķim).

NB! Jāņem vērā, ka pienākums pierādīt paziņojuma par mērķi, kuram prece ir izvēlēta, izteikšanu gulstas uz patērētāja pleciem! Šī iemesla dēļ, patērētājam ieteicams parūpēties par attiecīgiem pierādījumiem pašam.

Piemēram, pirms izdarīt pasūtījumu interneta veikalā, patērētājs e-pasta vai čata programmas sarakstē paziņo uzņēmējam par mērķi, kuram prece ir izvēlēta. Ja pārdevējs šajā kontekstā piekrīt piegādāt preci un tā nebūs atbilstoša patērētāja izvēlētajam mērķim, tad prece tiks uzskatīta par nekvalitatīvu.

Ceram, ka šis raksts Jums bija noderīgs. Nākamajā rakstā apskatīsim atlikušās divas neatbilstības līguma noteikumiem pazīmes.

Veiksmīgus Jums pirkumus!

Rakstā izmantotā attēla autors ir Bruno /Germany no Pixabay.

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack