LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Kas ir distances līgums? PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Trešdiena, 30 septembris 2020 09:10
Poga uz datora klaviatūras ar iepirkuma ratu attēlu

Daudzi patērētāji ir informēti par atteikuma tiesībām, kuras viņiem ir, slēdzot distances līgumus. Tāpat daudzi zina, ka distances līgumi tiek slēgti, veicot pirkumus internetā, ar kataloga palīdzību vai arī telefoniski. Tomēr praksē patērētājiem un uzņēmējiem nereti nākas piedzīvot situācijas, kad skaidrības par to, vai patiešām tika noslēgts distances līgums un patērētājam ir atteikuma tiesības nav, piemēram:

  • patērētājs pasūtīja preci parastajā veikalā, bet vēlāk to piegādāja kurjers patērētājam uz mājām;
  • patērētājs pasūtīja preci interneta veikalā, bet preces saņemšana un samaksa par to tika veikta uzņēmēja veikala/biroja telpās;
  • patērētājs piezvanīja uz restorānu un veica galdiņa rezervāciju.

  • Šajā rakstā noskaidrosim vai augstāk minētajos gadījumos tiek uzskatīts, ka tika noslēgts distances līgums un patērētājam radušās atteikuma tiesības.

    Distances līguma pazīmes

    Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL) norādīts, ka distances līgums ir tāda vienošanās, kuru patērētājs un uzņēmējs noslēdza:

    • vienlaikus neatrodoties vienā un tajā pašā vietā (piemēram, ja pirkuma izdarīšanas brīdī patērētājs atrodas veikala telpās, tad tāds līgums netiks uzskatīts par distances līgumu);
    • līdz līguma slēgšanas brīdim un līguma slēgšanas brīdī izmantojot vienu vai vairākus distances saziņas līdzekļus t.i. distances līdzekļi (internets, pasts, telefonsakari u.c.) tiek izmantoti visā vienošanās noslēgšanas procesa laikā;
    • izmantojot organizētu preču pārdošanas vai pakalpojumu sniegšanas shēmu (piemēram, interneta veikalu, drukātos katalogus u.tml.).

    Distances līgumam piemīt visas šīs pazīmes.

    Pasūtījuma noformēšana veikalā NAV distances līguma noslēgšana

    Ņemot vērā to, ka distances līguma noslēgšanas laikā puses neatrodas vienā un tajā pašā vietā, kā arī izmanto distances saziņas līdzekļus, tad pasutījuma noformēšana uzņēmēja veikalā, darbnīcā, birojā u.c. neatbilst distances līguma pazīmēm. Līdz ar to, šajā gadījumā patēretājam nebūs arī atteikuma tiesību.

    Situāciju nemaina arī tas, ka preci vēlāk piegādā kurjers, jo veidam, kādā prece tiek nogādāta patērētājam šajā gadījumā nav nozīmes.

    Pasūtīšana interneta veikalā IR distances līgums, pat ja samaksa un preces saņemšana notiek uz vietas veikalā

    Vadoties no šiem pašiem apsvērumiem, risināma arī situācija, kad patērētājs ir noformējis pasūtījumu interneta veikalā, bet samaksu par to veica un/vai pašu preci saņēma pārdevēja veikalā.

    Ņemot vērā to, ka šajā gadījumā līgums tika noslēgts (pušu vienošanās panākta) pusēm klātneesot un izmantojot interneta veikalu, tad šāds līgums pilnībā atbilst distances līguma pazīmēm un patērētājam būs atteikuma tiesības.

    Tam kad un kādā veidā notiek samaksas veikšana un preces saņemšana (t.i. līguma izpilde) šajā gadījumā nozīmes nav.

    Rezervāciju veikšana ar distances saziņas līdzekļu palīdzību NAV distances ligums

    Likumdevējs īpaši norāda, ka rezervāciju veikšana ar distances līdzekļu palīdzību netiek uzskatīta par distances līgumu. Mūsu izmantotajā piemērā, patērētājs, rezervējot galdiņu restorānā, vēl galīgi nevienojas par to kāds būs ēdiens un cik tas izmaksās. Šie apstākļi parasti noskaidrojas vēlāk t.i. restorāna apmeklējuma laikā.

    Cerams, ka rakstā ietvertā informācija bija noderīga mūsu lasītājiem.

    Veiksmīgus Jums pirkumus!

    Rakstā izmantotā attēla autors ir athree23 no Pixabay.

    Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 30 septembris 2020 15:27
     
     
    Joomla 1.5 Templates by Joomlashack