Pakalpojumi, kuri Tev, visticamāk, nav nepieciešami Drukāt
Autors Andrejs Vanags   
Pirmdiena, 30 maijs 2022 14:02
Sieviete sēž trīs datoru monitoru priekšā ar papīra naudas attēliem fonā
Avots:Gerd Altmann no Pixabay.

Mūsdienu pakalpojumu tirgus daudzveidība var samulsināt pat zinošu patērētāju, jo līdztekus tradicionāliem pakalpojumu veidiem, tādiem, kā dažādu preču remonts, energoapgāde vai transports, parādās arvien jauni inovatīvi pakalpojumi, kuri sola patērētājam jaunas iespējas un ērtības.

Katra šāda pakalpojuma nepieciešamības un vērtības izsvēršana ir katra patērētāja ziņā. Tomēr ir arī tādi pakalpojumi, skeptiska vai pat piesardzīga attieksme pret kuriem būtu vietā lielākajai daļai no mums.

Kripto aktīvi (crypto-assets)

Kriptoaktīvi ir digitāli aktīvi, kuru pamatā ir datu šifrēšana un citi informācijas tehnoloģiju risinājumi, piemēram, kriptovalūtas vai NFT (neaizstājamie blokķēžu žetoni). Lai arī šo produktu pamatā izmantota tehnoloģija fascinē un sola būtiskus ieguvumus nākotnē, tomēr atbilstoši Eiropas uzraudzības iestāžu (EBA, ESMA and EIOPA) brīdinājumam, kriptoaktīvi joprojām ir ļoti riskanti un spekulatīvi.

Uzraudzības iestādes pasvītro, ka kriptoaktīvi nav piemēroti vairumam patērētāju ne kā ieguldījums (investīcija) ne arī kā maksājuma vai maiņas līdzeklis, jo patērētājiem:

  • iegādājoties šos aktīvus, jārēķinās ar reālu iespēju zaudēt savu naudu;
  • jāapzinās risks saskarties ar maldinošu reklāmu, tajā skaitā ar sociālo mediju un influenseru (ietekmētāju) starpniecību; un
  • jābūt īpaši piesardzīgiem, saskaroties ar solījumiem saņemt ātru vai lielu peļņu, īpaši, ja tie izklausās pārāk labi.

Tāpat iestādes norāda, ka patērētājiem jāapzinās, ka viņu tiesību aizsardzība šajos gadījumos var nebūt pieejama, jo kriptoaktīvi un ar tiem saistītie produkti bieži vien atrodas ārpus esošā tiesību regulējuma ES līmenī.

Secinājums: Atstājiet darbības ar kriptoaktīviem tiem, kuri gatavi riskēt paši ar savu naudu. Vismaz pagaidām.

Aviopasažieru kompensāciju atgūšana

Daudzi aviopasažieri ir informēti par kompensācijām, kuras viņiem pienākas par neērtībām sakarā ar iekāpšanas atteikumu, lidojuma atcelšanu vai ilgu kavēšanos, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada regulu Nr.261/2004.

Ņemot vērā to, ka tiesības uz kompensāciju atbilstoši regulai ir salīdzinoši viegli pierādīt, daudzi komersanti īpaši internetā piedāvā iespēju par atlīdzību piedzīt no aviokompānijām kompensācijas pasažieru labā. Rezultātā, izmantojot šo pakalpojumu, patērētājs faktiski daļu no viņam pienākošās kompensācijas samaksā pakalpojuma sniedzējam.

Tomēr, arī patērētājs pats, iepazīstoties ar Eiropas Komisijas publicēto informāciju par aviopasažieru tiesībām šeit, bez maksas var uzzināt par savām tiesībām un sagatavot pieteikumu aviokompānijai. Savukārt, ja aviokompānija noraida patērētāja pieteikumu, tad patērētājs var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu valsts apmaksātu palīdzību. Gadījumā, ja patērētāja prasījums ir pamatots, tad vairums gadījumos ar to pietiks, lai aviokompānija veiktu kompensācijas izmaksu.

Savukārt, strīdīgas situācijas izskata Patērētāju strīdu risināšanas komisija, kurai Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var nodot lietu pēc patērētāja lūguma. Līdz šim aviokompānijas pildīja Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus visos gadījumos.

Secinājums: Neliela piepūle no Tavas puses ļaus ietaupīt uz starpnieka rēķina.

Pagarinātās garantijas

Virkne tirgotāju aktīvi piedāvā saviem pircējiem t.s. pagarinātas garantijas. Lai arī ideja pati pa sevi izklausās pievilcīgi, tomēr šī pakalpojuma praktiska vērtība ir apšaubāma vairāku iemeslu dēļ.

Pirmkārt, divu gadu laikā no preces saņemšanas dienas patērētāju sargā likuma noteikumi par pārdevēja atbildību preces neatbilstības līguma noteikumiem gadījumā. Tie faktiski uzliek pārdevējam par pienākumu bez maksas, saprātīgā termiņā un neradot būtiskas neērtības patērētājam novērst preces defektu vai veikt tās apmaiņu pret kvalitatīvu preci. Ja tirgotājs neievēro šos noteikumus, tad patērētājs iegūst tiesības prasīt naudas atmaksu.

Otrkārt, patērētājs pagarinātai garantijai neiztērēto naudu var uzkrāt un nepieciešamības gadījumā izmantot preces remontam. Tāpat patērētājs var veikt arī citus pasākumus, kuri vai nu ir lētāki par apdrošināšanu vai nu vispār nerada viņam nekādas izmaksas. Piemēram, patērētājs var atrast uzticamāku vai vieglāk remontējamu datoru, iegādāties mobilajam telefonam maciņu/aizsargstiklu, izmantot kredītkartes pirkumu apdrošināšanu (ja tāda konkrētai kartei ir piesaistīta) u.c.

Treškārt, ar terminu pagarinātā garantija var tikt apzīmēta ne tikai ražotāja garantija ar garāku nekā parasti termiņu, bet arī pagarinātās garantijas apdrošināšana. Šādas apdrošināšanas noteikumi atšķirsies gan no ražotāja garantijas noteikumiem, gan no citu apdrošināšanas pakalpojuma sniedzēju noteikumiem. Tāpēc pirms izvēlēties šo pakalpojumu ieteicams rūpīgi ar tiem iepazīties, lai uzzinātu par apdrošināšanas seguma ierobežojumiem. Piemēram, šāda apdrošināšana visticamāk nesegs kosmētiskos bojājumus (skrāpējumi, plīsumi, iespiedumi, krāsas toņa izmaiņas un tml.), normālu nolietojumu, lietošanas noteikumu neievērošanu vai arī gadījumiem, kurus nosedz ražotāja garantija vai patērētāja likumiskās tiesības.

Secinājums: Izmantojiet pagarinātās garantijas, ja tam ir patiesi labs iemesls.

Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 03 augusts 2022 11:21