Jaunā ES regula par viesabonēšanu publiskajos mobilo sakaru tīklos, kura stāsies spēkā 2022.gada 1.jūlijā pagarinās ES viesabonēšanas noteikumus uz vēl vismaz 10 gadiem, ļaujot ES patērētājiem arī turpmāk zvanīt, rakstīt īsziņas un izmantot mobilo datu pakalpojumus ES robežās par tādu pašu cenu kā mājās ("Viesabonē kā mājās").
Princips "Viesabonē kā mājās" (Roam Like At Home) tika ieviests sākot ar 2017.gada 15.jūniju atbilstoši ES regulai Nr. 531/2012, kura zaudēs spēku 2022.gada 30.jūnijā. Tādēļ ES institūcijas veica viesabonēšanas noteikumu pārskatīšanu, pieņemot jaunu regulu un, tādējādi, nodrošinot režīma "Viesabonē kā mājās" nepārtrauktību.
Līdz ar jau iepriekš pieņemto viesabonēšanas noteikumu saglabāšanu, jaunā regula paredz patērētājiem arī vairākas papildu garantijas, tajā skaitā:
tiesības citās ES dalībvalstīs saņemt tādas pašas kvalitātes un ātruma pakalpojumus, kādus viņi saņem savā dalībvalstī ar noteikumu, ka šādi pakalpojumi ir tehniski pieejami viesabonenta apmeklētās valsts tīklā. Tādējādi, jaunā regula aizliedz iepriekš izplatīto praksi samazināt viesabonēšanā pieejamo pakalpojumu kvalitāti (piemēram, pārslēgt savienojumu no 4G uz 3G);
brīdināšana par iespējamām papildu izmaksām, kad patērētāji ceļo tuvu ES robežai vai arī ar kuģi vai lidmašīnu un patērētāja telefons savienojas ar mobilo vai satelīta tīklu, kurš nav ES dalībvalsts tīkls. Tas nodrošinot patērētājiem labāku aizsardzību pret negaidīti lieliem rēķiniem;
piekļuve neatliekamās palīdzības dienestiem bez papildu maksas – gan zvanot, gan sūtot īsziņu, tostarp nosūtot informāciju par zvanītāja atrašanās vietu. Viesabonēšanas operatoriem būs jānodrošina automātiskā ziņojuma (piemēram, īsziņas) nosūtīšana klientiem par to, ka viesabonents var bez maksas piekļūt neatliekamās palīdzības dienestiem, zvanot uz vienoto Eiropas neatliekamās palīdzības numuru "112". Minētajā ziņojumā ir arī jāievieto saite uz īpašu bezmaksas tīmekļa vietni, kas pieejama personām ar invaliditāti un sniedz informāciju par alternatīviem piekļuves līdzekļiem neatliekamās palīdzības dienestiem.
Diemžēl, jaunā regula nerisina jautājumus saistībā ar paaugstinātiem tarifiem zvanot no savas mītnes valsts uz citām ES dalībvalstīm. Tādējādi šī joma joprojām paliek nesakārtota ES līmenī.
Patērētāju organizācijas iestājas pret manipulēšanu, agresīvu komercpraksi un azartspēļu elementiem datorspēlēs
Autors Andrejs Vanags
Otrdiena, 31 maijs 2022 07:12
Avots: Norvēģijas Patērētāju padome (Forbrukerrådet jeb Norwegian Consumer Council).
Patērētāju organizācijas visā Eiropā aicina stingrāk regulēt videospēļu saturu, jo tajās tiek plaši izmantots manipulatīvs dizains, agresīvs mārketings un maldinošas varbūtības.
Šodien Norvēģijas Patērētāju padome (The Norwegian Consumer Council jeb NCC) publicēja ziņojumu “IEMET MONĒTU: Kā datorspēļu nozare manipulē ar patērētājiem, izmantojot “laupījumu kastes” (angl. “INSERT COIN: How the gaming industry exploits consumers using loot boxes”) un 20 patērētāju organizācijas no 18 valstīm, tajā skaitā Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (LPIAA), uzsāk koordinētu kampaņu, aicinot atbildīgas iestādes rīkoties.
Mūsdienu pakalpojumu tirgus daudzveidība var samulsināt pat zinošu patērētāju, jo līdztekus tradicionāliem pakalpojumu veidiem, tādiem, kā dažādu preču remonts, energoapgāde vai transports, parādās arvien jauni inovatīvi pakalpojumi, kuri sola patērētājam jaunas iespējas un ērtības.
Katra šāda pakalpojuma nepieciešamības un vērtības izsvēršana ir katra patērētāja ziņā. Tomēr ir arī tādi pakalpojumi, skeptiska vai pat piesardzīga attieksme pret kuriem būtu vietā lielākajai daļai no mums.
Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 02 jūnijs 2022 15:57
Enerģijas nabadzības risināšana ekoloģiskās un enerģētikas pārejas centrā
Autors Baiba Miltoviča
Sestdiena, 30 aprīlis 2022 12:32
2022. gada 21. aprīlī Eiropas Ekonomikas un Sociālo lietu komiteja organizēja konferenci, kas tika organizēta sadarbībā ar ES prezidentvalsts Francijas atbalstu. Konferences temats "Enerģijas nabadzības risināšana ekoloģiskās un enerģētikas pārejas centrā". Šis bija EESK 2021. gada konferences turpinājums. Pagājušā gada konferences tēma - "Enerģētiskā nabadzība Eiropas sociālo tiesību pīlāra un Eiropas zaļā kursa krustcelēs".
2022.gada konferencē galvenā uzmanība tika pievērsta tam, kā risināt enerģētisko nabadzību, lai līdz 2050.ÂÂ gadam nodrošinātu sociāli godīgu un taisnīgu pāreju uz klimatneitrālu Savienību.
Konferences mērķis bija dot ieguldījumu notiekošajā diskusijā par to, kā vislabāk risināt sociālo problēmu. Enerģētiskā nabadzība ir pastāv visās 27 ES dalībvalstīs. ES ir ārkārtīgi svarīgi parādīt, ka ir iespējams panākt enerģētikas pāreju un veicināt klimata mērķu sasniegšanu.
Ievadrunā Baiba Miltoviča pieminēja ES Apvārsnis 2020 projekta "Risinājumi enerģijas nabadzības novēršanai" (STEP), jo sevišķi akcentējot projekta rezultātus Latvijā, piemēram, praktiskās problēmas ar kurām patērētāji saskaras, piemēram finansējuma pieejamība mājokļu siltināšanai, energoresursu cenu pieaugums un salīdzinoši zemi (salīdzinājumā ar citām ES dalībvalstīm) mājsaimniecības ienākumi.
Detalizētāku informāciju par STEP projektu var iegūt mājaslapā: www.stepenergy.eu
Projekts STEP ir saņēmis finansējumu no Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programmas “Apvārsnis 2020” saskaņā ar dotācijas līgumu Nr. 847080.
Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 18 maijs 2022 12:31
Projekta “STEP” tikšanās ar Jelgavniekiem
Autors Baiba Miltoviča
Sestdiena, 30 aprīlis 2022 12:28
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (PIAA) projekta “Risinājumi enerģijas nabadzības novēršanai” (STEP) š.g. martā un aprīlī organizēja informatīvos seminārus un projekta izplatīšanas pasākumus Jelgavā, tiekoties ar daudzdzīvokļu māju vecākajiem un biedrības "Svētelis" mazāk aizsargāto grupu pārstāvjiem, lai informētu par efektīvāku enerģijas patēriņu dzīvojamajās mājās un informētu, kā tas var palīdzēt ietaupīt naudu, uzlabot veselību un labsajūtu.
Informatīvo pasākumu laikā tika sniegti padomi, kā ietaupīt enerģiju, demonstrēti izmaksu ietaupījumi un palīdzēts ieviest zemu izmaksu energoefektivitātes pasākumus.
Projekta STEP vispārējais mērķis ir mazināt patērētāju enerģijas nabadzību, mudinot patērētājus mainīt uzvedību un lietot lētākus energoefektivitātes risinājumus, kā arī nodrošināt uzticamus, praktiski pielietojamus padomus.
Projekta ietvaros konsultants Jelgavā informē patērētājus par jautājumiem, kuri saistās ar enerģētiku.
Konsultantes pieņemšana:Lielā iela 15-2, Jelgava,Tekla Žabova, tālr.: 29144452
Tie, kuriem nav iespējas saņemt konsultācijas un palīdzību klātienē, var vērsties pēc palīdzības e-pasts:info@pateretajs.lv
LPIAA ir lielākā Latvijas patērētāju aizsardzības nevalstiskā organizācija, kura apvieno patērētāju organizācijas no dažādiem reģioniem.
Detalizētāku informāciju par STEP projektu var iegūt mājaslapā: www.stepenergy.eu
Projekts STEP ir saņēmis finansējumu no Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programmas “Apvārsnis 2020” saskaņā ar dotācijas līgumu Nr. 847080.