LPIAA

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija

LatvianRussian (CIS)
Patērētāju asociācijas aicinājums ceļotājiem, tūrisma operatoriem un Latvijas valdībai saistībā ar COVID-19 PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Ceturtdiena, 19 marts 2020 15:09
Megafona attēls

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija sakarā ar COVID-19 izplatīšanos izsaka šādu aicinājumu ceļotājiem, tūrisma operatoriem un Latvijas valdībai.

Spēkā esošie normatīvie akti uzliek atbildību par komplekso tūrisma pakalpojumu līgumu neizpildi tūrisma operatoriem. Tā ir liela atbildība un esošajos apstākļos var izrādīties nepanesama pat lielākajiem nozares uzņēmumiem. Tādēļ, tūrisma operatoriem ir pamats cerēt uz ceļotaju izpratni un atbalstu šajā smagajā situācijā.

Šī iemesla dēļ aicinam patērētājus atcerēties par savām tiesībām, bet izmantot tās godprātīgi, ņemot vērā objektīvas grūtības, kuras piedzīvo tūrisma nozarē strādājošie uzņēmumi. Ceļotājiem ir jāapzinās, ka tūlītēja visu likumīgu prasījumu izpildīšana no tūrisma operatoru puses var nebūt iespējama objektīvu iemeslu dēļ, tāpēc aicinam attiekties pret tūrisma operatoriem ar izpratni un pacietību.

Tomēr, arī tūrisma operatoriem jāapzinās, ka ārkārtas apstākļi neatbrīvo viņus no saistību pret ceļotājiem izpildes pilnībā, bet tikai dod attaisnojumu atlikt saistību izpildi uz vēlāku laiku. Vēlamies uzsvērt, ka ne tikai tūrisma operatori cer uz klientu izpratni un godaprātu, bet arī ceļotāji gaida no tūrisma operatoriem tādu pašu attieksmi.

Šai sakarā aicinam komersantus:

  • nepievilt ceļotājus, kuri piekrīt alternatīviem risinājumiem vai izrāda pacietību, gaidot saistību izpildi no tūrisma operatoriem;
  • komunicēt ar klientiem atklāti, godīgi, saprotami un savlaicīgi;
  • godpratīgi meklēt iespējas atmaksāt ceļotājiem naudu vai piedāvāt alternatīvos risinājumus tikko rodas tāda iespēja;
  • neaizmirst par savām saistībām pēc tam, kad situācija nozarē stabilizēsies.

Apstākļos, kad ceļotājiem, kuri veikuši samaksu par ceļojumiem, faktiski nav iespējams izmantot šos ceļojumus, vai saņemt samaksātos līdzekļus atpakaļ, viens no valdības svarīgākajiem uzdevumiem ir viest iedzīvotājos pārliecību, ka arī pēc ārkārtas situācijas beigām, valsts par viņiem neaizmirsīs un atbalstīs viņu centienus panākt savu tiesību ievērošanu. Nevar pieļaut situāciju, ka ceļotāji, kuri izpildīja savas saistības un kuriem jāsamierinās ar uzņēmēju nespēju sniegt pretizpildījumu, tā arī nekad nesaņems ne apmaksātos ceļojumus, ne samaksāto naudu. Īpaši ciniski un pretēji valdības aicinājumam uz savstarpējo solidaritāti, ir pieļaut, ka savas saistības neizpilda uzņēmumi, kuri būs saņēmuši valsts atbalstu.

Ņemot vērā minēto, aicinam Latvijas valdību:

  • pieprasīt tūrisma operatoriem, kuri vēlas saņemt valsts atbalstu, izteikt apņemšanos izpildīt saistības pret ceļotājiem saprātīgā termiņā pēc ārkārtas situācijas beigām un nodrošināt efektīvu kontroli par to;
  • pārliecināties vai esošais tiesiskais regulējums ir pietiekams, lai nodrošinātu ceļotāju samaksātas naudas atmaksu arī tad, ja iestājas tūrisma operatora maksātnespēja un nepieļaut, ka ceļotāji cieš tūrisma operatoru maksātnespējas dēļ.
Pēdējās izmaiņas: Ceturtdiena, 19 marts 2020 15:43
 
Trīs lietas par kurām jāatceras ceļotajiem sakarā ar COVID-19 PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Otrdiena, 17 marts 2020 14:05
Kontinentu attēls pārsvītrots ar COVID-19 uzrakstu

Šodien, kad Latvijā stājās spēkā ieceļošanas/izceļošanas ierobežojumi saistībā ar valdības īstenotajiem pasākumiem COVID-19 vīrusa izplatīšanas ierobežošanai, vēlamies atgādināt ceļotājiem, kuriem ir līgumi ar tūrisma operatoriem par dažām šajā brīdī aktuālām ceļotāju tiesībām.

Šajā rakstā apskatīsim trīs jautājumus ar kuriem jau šobrīd saskaras daudzi Latvijas ceļotāji.

Uzmanību! Raksts neattiecas uz gadījumiem, kad ceļotāji, neizmantojot tūrisma operatoru pakalpojumus, iegādājas atseviškus tūrisma pakalpojumus patstāvīgi, piemēram, patstāvīgi iegādājas aviobiļetes vai rezervē naktsmītni! Tiesiskais regulējums šīm situācijām atšķiras (sk. saites raksta beigās).

Pēdējās izmaiņas: Trešdiena, 18 marts 2020 11:09
Lasīt tālāk...
 
Divas trešdaļas no 250 precēm, kas tika iegādātas tiešsaistes platformās neatbilst drošuma prasībām PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 28 februāris 2020 10:45
Uzraksts safety

Sešas Eiropas patērētāju organizācijas veica testus 250 elektroprecēm, rotaļlietām, kosmētikas un citām precēm, kas ir pieejamas tādās tiešsaistes platformās, kā Amazon, AliExpress, eBay un Wish. Testi parādīja, ka 66% no izvēlētām precēm neatbilst ES preču drošuma regulējumam, radot patērētājiem elektriska šoka, ugunsgrēka vai nosmakšanas risku.

Preces izrādījās nedrošas dažādu iemeslu dēļ. Piemēram, neviens no četriem dūmu detektoriem nereaģēja uz dūmiem no degošas koksnes, kokvilnas un plastikāta. Savukārt neviens no septiņiem CO detektoriem nebija spējīgs konstatēt nāvejošo gāzes daudzumu, turklāt četri no tiem izrādījās pārāk klusi. Citi piemēri:

  • USB lādētāji, ceļojumu adapteri un portatīvie lādētāji (power bank) - trīs ceturtdaļas no 36 precēm neizturēja elektrodrošuma testus. Šie produkti bieži vien bija lēti un no nezināmiem brendiem;
  • Bērnu apģērbi ar garām auklām - 14 no 16 šādiem apģērbiem (piemēram, džemperi ar kapuci) neievēroja ES drošuma prasības, jo auklas bija pārāk garas vai atradās vietās, kurās, tās nedrikstēja būt, kas palielināja lietotāja nosmakšanas risku;
  • Plastikāta rotaļlietas bērniem - 9 no 29 rotaļlietām tika pārkāpti ftalātu (vielu, kas var negatīvi ietekmēt lietotāju reproduktīvu veselību) robežlielumi, dažreiz pat līdz 200 reizēm!

Lai arī tiešsaistes platformas pēc informācijas saņemšanas parasti aptur nedrošu preču tirgošanu, tomēr bieži vien faktiski tās pašas preces parādās platformā atkal. Viena no būtiskām problēmām ir saistītā ar to, ka platformas neuzskata sevi par atbildīgām par nedrošu preču tirdzniecību un, līdz ar to, iepriekš pietiekami nepārbauda tirgotāja uzticamību.

Augstāk minētos testus veica neatkarīgas laboratorijas, kas sadarbojas ar Starptautisko patērētāju pētījumu un testēšanas (International Consumer Research and Testing jeb ICRT) tīklu, pēc šādu patērētāju organizāciju pasūtījuma: Test Achats/Test Aankoop (Beļģija), Altroconsumo (Itālija), Consumentenbond (Nīderlande), Forbrugerrådet Tænk (Dānija), Stiftung Warentest (Vācija) and Which? (Lielbritānija). Visas minētas organizācijas tāpat kā PIAA ir Eiropas Patērētāju organizācijas (BEUC) biedri.

Pēdējās izmaiņas: Piektdiena, 28 februāris 2020 11:01
 
Kas ir neatbilstība līguma noteikumiem (preces defekts)? I daļa PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Trešdiena, 26 februāris 2020 11:56
Salauztā viedtālruņa attēls

Strīdi starp patērētāju un uzņēmēju par to vai precei ir defekts praksē rodas diezgan bieži. Piemēram, uzņēmēji nereti uzskata, ka precei viss ir kārtībā, ja tai nav ražošanas defekta. Tāpat arī patērētāji laiku pa laikam jautā vai tas, ka prece ir ražota salīdzinoši sen, piemēram, 5 vai vairāk gadus atpakaļ uzskatāms par defektu. Tomēr ne pirmais, ne otrais apstāklis paši pa sevi nav pietiekami, lai izšķirtu jautājumu par preces kvalitāti. Kādēļ tā? Atbildi uz šo jautājumu noskaidrosim, apskatot likuma noteikumus.

Šajā rakstā apskatīsim divas no četrām likumā minētām pazīmēm, kuras liecina par to, ka prece neatbilst līguma noteikumiem t.i. precei piemīt defekts.

Lasīt tālāk...
 
Patērētāju samits 2020 PDF Drukāt E-pasts
Autors Andrejs Vanags   
Piektdiena, 31 janvāris 2020 09:23
Patērētāju samits 2020 banner

Šī gada 30.-31.janvārī Briselē norisinājās kārtējais Eiropas Patērētāju samits (Consumer Summit). Samits pulcēja ap 500 dalībniekiem, kuri pārstāvēja politikas veidotājus, dalībvalstu patērētāju aizsardzības iestādes, akadēmiskās aprindas, patērētāju un uzņēmēju organizācijas, kā arī jauniešus. Samitu apmeklēja arī vairāki pārstāvji no Latvijas - gan no LPIAA un tās biedrorganizācijām, gan arī no Patērētāju tiesību aizardzības centra.

Samita programma aptvēra plašu jautājumu loku:

  • Kā mākslīgais intelekts un automatizēta lēmumu pieņemšana ietekmē patērētāju?
  • Kā risināt platformu ekonomikas radīas problēmas?
  • Kā efektīvi tikt galā ar diģitalīzācijas radītajiem izaicinājumiem, t.sk. finanšu pakalpojumu sektorā?
  • Kā palīdzēt patērētājiem, kas ir pārslogoti ar parādiem?
  • Kā nodrošināt to, lai preces kalpo ilgāk (ir labākas kvalitātes, viegli remontējamas u.t.t.)?
  • Kā efektīvi cinīties ar nepatiesiem "zaļiem" apgalvojumiem?
  • Kā palidzēt patērētājiem samazintā viņu "ekoloģisko nospiedumu"?

Samita gaitā dalībnieki piedalījās daudzās darba grupās, kurās dalījās ar idejām par iespējamiem šo problēmu risinājumiem. Vairāk informācijas par samitu ir pieejams šeit.

Eiropas Patērētāju samits ir viens no svarīgākiem viedokļapmaiņas forumiem par patērētāju jautājumiem Eiropā, kuru reizi vairākos gados rīko Eiropas Komisija.

 
<< Sākums < Iepriekšējā 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nākamā > Beigas >>

5 lapa no 43
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack